Pagina's

dinsdag 15 december 2015

Fietstocht Drachtster Tram (Deel 1), 14 december 2015 (100,5 km)

Deze Fietstocht op Route.nl

De "Drachtster Tram" reed vroeger dwars door Roden en Leek. Als klein jongentje was ik al gefascineerd door treinen, en wanneer ik het geluk had dat de trein langs kwam als ik van school naar huis liep, was mijn dag weer goed. Loop al langere tijd rond met het idee, op zoek te gaan naar restanten van deze spoorlijn in het landschap. Vandaag een begin gemaakt.

Vanuit Roden via Leek richting Marum gefietst langs het traject van de spoorlijn Drachten Groningen. In Marum even gestopt bij de Kerk van Marum, een van de oudste kerken in de provincie Groningen, best wel een paar foto's waard. Iets verderop begint over het traject van de voormalige spoorlijn een fietspad. Direct na het begin gaat het fietspad over een spoorbrug om vervolgens via een riante fietstunnel onder de A7 door te gaan.

Voor het volgende restant van de spoorlijn fiets ik naar Groningen om daar langs de Peizerweg het doodlopende stukje spoor te fotograferen. Volgende stop is Peizermade, daar ligt vlak naast het fietspad waar ik dagelijks langs fiets nog een spoorbrug. De volgende halte is de spoordam die je vanaf het fietspad Peize-Roden ziet liggen. Te voet over de spoordam de beide spoorbruggen bezocht die hier nog liggen. Bija thuis besloten nog wat extra kilometers te maken, via een omweg via Norg en Haulerwijk de 100 km vol gemaakt. In 2016 ergens een keer "Deel 2", het gedeelte van Marum tot Drachten.

Fietstocht Drachtster Tram (Deel 1)
Kerk van Marum (12de eeuw)
Spoorbrug bij Marum
Traject onder de A7 door.
Restant van het spoor aan de Peizerweg in Groningen.
Spoorbrug in Peizermade
Spoorbrug tussen Roden en Peize.
Spoorbrug tussen Roden en Peize
Zomaar een mooi plaatje tussen Een en Haulerwijk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten